Liikenneministeriltä kauaskantoinen aloite

Liikenneministeriö ilmoitti eilen 18.4.2016 käynnistävänsä valmistelun valtion liikenneverkon kehittämiseksi. Kehittämisen keinoihin ja mahdollistajiin on erityisesti mainittu ajatus liikenneverkon omistuksen yhtiöittämisestä. Erittäin merkityksellistä ja kauaskantoista aloitteessa on tutkittavan uudistuksen tarkoituksessa kerrottu ajatus siitä, että jatkossa liikenteen käyttäjä maksaisi liikenneverkon käytöstä. Tuo olisi osana rahoitusratkaisua väylien parempaan kunnossapitoon ja kehittämiseen. On ymmärrettävää, että julkisuudessa keskustelu kohdistuu huoleen […]

Unkarin älykkäästä tiemaksamisesta mallia

Suomessa on taas herännyt keskustelu tiemaksutullien rakentamisesta Helsinkiin – siis ruuhkamaksuista. On valitettavaa, että uudestaan on palattu vanhanaikaiseen ajatteluun tässäkin. Maahamme kaivataan uutta innovatiivista taloudelle ja ihmisten hyvinvoinnille tuovaa ajattelua ja edelläkäyviä ratkaisuja. Meiltä puuttuu nyt tarvittavaa rohkeutta. Muiden ideoiden teilaaminen – erityisesti yhteisten asioiden hoidossa – tuntuu olevan päivä sana. Liikenneministerinä toimineen Merja Kyllösen […]

Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita kohden älyliikenteellä

Maailmanlaajuinen ilmastosopimus Pariisissa ennen joulua sisälsi erittäin kunnianhimoiset tavoitteet – moni voi pitää niitä myös epärealistisina. Konkreettisten toimien tulisi seurata ripeästi. Liikenne vastaa lähes kolmanneksesta päästöistämme, kun teollisuus ja asuminen vastaavat saman suuuruusluokan osuudesta. Liikenteen päästöt ovat jatkaneet reippainta kasvua myös Euroopassa huolimatta autojen vähäpäästöisempien mallien yleistymisestä. Toimet liikennepolitiikassa ovat olleet aivan riittämättömiä. Jo useita […]

Junaliikenteen sulkemisesta ei paluuta

Liikenne- ja viestintäministeriön ministeri Anne Bernerin johdolla tehty päätös junalinjojen lopettamisesta useilla taloudellisesti kannattamattomilla reiteillä on huolestuttava. Taloudelliset laskelmat ovat loogiset. Muiden seikkojen huomioonottaminen laskuissa on pulmallisempaa. Kun rataosuuden käyttö lopetetaan, on päätös usein peruuttamaton. Toisin on kun leitataan kustannuksista, joita voidaan uudessa tilanteessa palauttaa takaisin.

Digitalisaatio ja IOT autohuoltoon

Digitalisaatio ja laitteiden internet muokkaa useimpia liiketoiminnan aloja – niin myös autohuoltoa. Se on eduksi sekä autoilijoille ja autojen omistajille että autohuoltoyhtiöille. Valppaimmat autohuoltoyhtiöt kehittävät autoilijoiden palvelukokemuksen ja kustannuksen uudelle tasolle ja hitaimmat putoavat pois pelistä vanhenevilla toimitamalleilla. Vielä tänä päivänä auto ajetaan huoltamoon, jotta silellä voidaan liittää diagnostiikkalaite auton ns. OBD (On Board Diagnostics)-liittimeen. Analyysin jälkeen usein […]

Digitaaliset palveluinnovaatiot myös perinteisiltä aloilta vientiin

Kauppalehden lyhyt pääkirjoitus siteerasi tänään työ- ja elinkeinoministeriön raportin tärkeää asiaa työn tuottavuuden ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien synnyttämisestaä palveluiden digitalisaatiolla. Tässä on kyse myös uusien vientimahdollisuuksien avaamisesta. Eikä tämä ole vain hienoja sanoja. Konkreettinen esimerkki on liikenteen sovellukset ja esimerkiksi digitaalisten työkalujen käyttöönotto autojen etähuoltosovelluksina ja liikennevakuutusten uudenlaisissa lähestymistavoissa. Perustamamme yritykset ovat yhteistoiminnassa autohuoltoyritysten ja vakuutusyhtiöiden […]