Unkarin edullisesta tiemaksujärjestelmästä oppia

Unkarissa otettiin viime vuonna käyttöön raskaiden ajoneuvojen satelliittiperustainen tiemaksujärjestelmä. Erikoista siinä on käyttöönottomalli, joka teki siitä edullisen ja nopeasti käyttöönotetun. Tiemaksujärjestelmän piirissä on 371.000 ajoneuvoa ja sen rakentamishinnaksi Unkarin valtiolle tuli vain noin 60 miljoonaa euroa. Tätä voidaan verrata vaikkapa Slovakian vastaavaan hankkeeseen, joka maksoi yli 800 miljoonaa euroa. Lisäksi vuosittaiset käyttökustannukset ovat vain 6,5 % (alle 40 M euroa) vuosittaisista tiemaksutuloista. Tuohon 6,5%:in sisältyy myös väärinkäytösten hallinnan kustannukset.

Tiemaksujärjestelmän toteutti Unkarilainen iCell-niminen yritys ja malli oli innovatiivinen. Olemassaolevat kuljetusyritysten paikannusjärjestelmätoimittajat ryhtyivät toimittamaan sopimuksiin perustuen kuljetusyritysasiakkaidensa kulkukilometrejä. Lisäksi bensa-asemilla ryhdyttiin myymään laiteita niille, joilla paikannusjärjestelmää ei ollut vielä käytössä.

Suurilla kansainvälisillä tiemaksujärjestelmätoimitajilla, kuten Siemens, Kapps ja T-Systems, on mittava lobbausvoima eri maiden liikenneviranomaisten suuntaan. Unkarissa viranomaiset, osin ennakoimattomien tapahtumien seurauksena, osasivat yhteistoiminnassa paikallisten pienehköjen yritysten kanssa toteuttaa tiemaksujärjestelmän, jonka kustannuksessa säästetiin mittavia summia muiden maiden järjestelmiin verrattuna ja saatiin poikkeuksellisen ripeästi järjestelmä toimintakuntoon.

Jos Suomeen joskus päätetään ottaa käyttöön satelliittiperustainen tiemaksu tai autoverotus, niin mallia kannattaa ottaa mieluiten Unkarista eikä ainakaan Saksasta, jossa kustannukset ja aikataulut ylitetiin moninkertaisesti. Onnistuakin voi, jos yhteistyö viranomaisten ja paikallisten yritysten kesken toimii hyvin. Unkarilaiset kävivät esittelemässä järjestelmäänsä kesällä Suomessa Euroopan ITS kongressissa ja erillisessä viranomaistilaisuudessa.