Kokemuksiani hybridiautoilusta
Hankin keväällä sähköllä ja dieselillä toimivan auton käyttööni. Kotipihaltani lähtiessä on entistä tarkemmin katsottava, ettei kissa ole auton alla tai takana, koska autosta lähtevä ääni on niin hiljainen. Usein edellä kävelevät jalankulkijat havahtuvat autoni tuloon vasta aivan lähellä. Ajaminen sähköllä on äänen puolesta miellyttävää. Tulee mieleeni purjehtimaan lähtö, kun purjeet on saatu ylös ja moottori voidaan sammuttaa ja nauttia hiljaisuudesta.
Sähkömoottori muuntaa laskelmien mukaan yli 3 kertaa tehokkaammin polttoaineen liike-energiaksi autossa kuin, mitä bensiini. Diesel lienee samaa luokkaa. Ajaminen on siis päästöjen ja lompakon osalta selvästi parempi kuin perinteinen polttomoottori. Lisäksi ympäristöön ei välity pakokaasuja. Minulla tämä pätee paremmin kuin useimilla muilla, kun merkittävä osa ajamisestani kertyy pääkaupunkiseudulla 20 – 30 km:n säteellä. Lisäksi voin ladata autoani sähköllä monissa muissakin paikoissa kuin kotonani. Autoni lataaamiseen eri paikoissa esimerkiksi urheilupaikkojen tai ravintoloiden pihoilla suhtaudutaan pääsääntöisesti erittäin myönteisesti.
Kisakallion respan nuori nainen esimerkiksi oli erittäin ilahtunut, kun pyysin saada ladata heidän pihallaan ja näki ilmastopäästöjen vähentämisen erittäin hienoksi. Ei tarvinnut kertoa, että lataamiseen kuluu käynnilläni noin 20 sentin arvosta sähköä. Vanhemmat ihmiset sen sijaan suhtautuvat usein varovaisemmin tällaiseen uuteen tekniikkaa ja sähkön lataamisesta muuallla kuin perinteisellä bensa-asemalla.
Harmina on toki akun lyhyt kesto. Volvo lupaa V60 plug in hybridilleen 50 km:n ajosäteen. Olen yrittänyt usein päästä tuohon lupaukseen, mutta ennätykseni on tähän mennessä 43 km, jonka jälkeen siirtyy diesel-moottori päälle. Maahantuojan henkilöiden vastauksiin ja suoranaiseen ylimielisyyteen tässä asiassa olen pettynyt. Kyse on ilmeisesti siitä, että ajettaessa tasaisesti 40- 50 km/h ilman jarrutuksia ja ilman ilmastointia tai muita sähkölaitteita tähän lukemaan voi päästä. Ongelmahan on toki vielä nykyisin akkuteknologian. Kauniaisista Helsinkiin ja takaisn en pääse siis akulla ja latauspaikkoja on Helsingissä vähän. Lisää olisi hienoa saada.
Taloudellisestihan hybridin hankinta ei lyö leiville kalliin auton hankintahinnan vuoksi, vaikka polttoaine onkin edullisempaa ja polttoainevero jää maksamatta sähkön osalta. Jonkun kai on oltava eturivissä, jotta autojen tekniikka ja latausasemat kehittyisivät.