Autojen ja autoilijoiden älypalvelut kasvun alkuvaiheessa
Maailma on nyt pullollaan keskustelua ja toimia digitalisaatiosta, IOT:stä eli Internetin ulottumisesta eri laitteisiin ja näihin liittyvistä käyttäytymis- ja liiketoimintamallien muutoksesta. Autoihin liittyvät älysovellukset ja ns. Connected Car -markkinan avautuminen ovat saaneet suurta huomiota osakseen alan toimijoiden, markkinatutkijoiden, pääomasijoittajien ja askeleittan myös autoilijoiden puolelta. Connected Car tarkoittaa sitä, että auto ja/tai autoilija käyttöliitymänsä avulla on liitetty auton ulkopuolisiin sovelluksiin tai palveluihin.
Organisaatiot, joilla on suuri ja tai kohtuullinen määrä ajoneuvoja operaatioissaan – kuorma-autoja, busseja, pakettiautoja – ovat jo 1990-luvun puolivälistä lähtien askeleitain ryhtyneet ottamaan käyttöönsä ns. Fleet Management -järjestelmiä, joissa työohjeita, paikannusta ja auton sisäisiin toimintoihin ja moottoriin liittyviä tietoja on välietty radioteitse organisatioiden tietojärjestelmiin. Kehitys ei ole ollut nopeaa ja markkina on säilynyt fragmentoituneena – jakautuneena erilaisiin sovelluksiin.
Nyt henkilöautojen valmistajat ovat ryhtyneet muiden toimijoiden myötä tuomaan autoilijoille uusia sovelluksia kovalla rytinällä. Vakuutus- ja leasingyhtiöt – samoin kuin hiljattain autohuolto – ovat valpastuneet ja toteuttaneet älysovelluksia alan toimijoiden kanssa. Ei ole selvää minne ja miten autojen älysovellukset kehittyvät. Autovalmistajat eivät perinteisesti ole niitä, jotka osaavat valita ja kehittää halutuimmat ratkaisut ja moni toimija vierastaa automerkkikohtaisia ratkaisuja.
Markkinakehitys älyautoilussa voi olla hyvin ripeää lähiaiakana tai vähän hitaanpaa. Uusia innovaatioita , markkinakokeiluja ja uusia toimijoita kaivataa vakiintuneiden toimijoiden lisäksi.
Suomessa halutaan olla hyvissä valmiuksissa asiassa. Helsingissä kesäkuussa järjetetty alan Eurooppa-konhressi (ITS Europe) käänsi hetkeksi alan huomion Suomeen. Huomio on hyvä pitää riittävällä tavlla Suomessa ja suomalaisten toimijoiden maailmalla.
Markkinan kasvuennusteet ovat mittavat, mutta kukaan ei vielä tiedä, mitkä ovat ne sovellukset, palvelut, toimintatavat ja hinnoittelut sekä toimiva ekosysteemi, jonka kanssa markkin kasvaa mittavasti ja sitä myötä taloudellinen ja ekologinen tehokkuus – sekä turvallisuus liikenteessä. Käyttäjä viimekädessä päättää.
Suomalisia päättäjiä on syytä muistuttaa, että liikenne on yksi suurimmista IOT:n ja digitalisaation kasvualuiesta. Näitä kohteita Suomi nyt tarvitsee, vaikka automäärämme täällä kotonamme on alle 3 miljoonaa. Yritystoiminnan ja yhteisen liikenteemme kehitys tukee toivottavasti kehitystä molempien kannalta parhaimpaan suuntaan.