Onko Finnairin hallintovirheet poikkeus vai jäävuoren huippu ?

Finnairissa tapahtuneet johdon palkitsemiseen, toimitusjohtajan asuntokauppoihin ja hallitusten ristiinedustuksiin liittyvät tapahtumat ovat synnyttäneet laajaa paheksuntaa yhteiskunnassamme ja pahaa mieltä henkilöstön keskuudessa. Tämä on erittäin ymmärrettävää.  Virheisiin on sekoittunut aimo annos harkintakyvyn puutetta, yhteisen edun jäämistä omien etujen alle ja tarpeettomien kytkentöjen sallimisen yhdistelmää. Suomessa on entistä enemmän korostettu hyvän hallintatavan tärkeyttä ja tätä tietämystä on levitetty enenevästi näistä Corporate Governance – säännöistä. Näyttää siltä, että säännösten tiukentamisen sijaan tulisi talonpoikaisjärki ja terve harkinta olla ohjenuorana.

Huolestuttavaa on, että monista tapahtumista saa ymmärryksen, että Finnairin tapahtumat eivät suinkaan olisi poikkeus. Harkintakyvyn puutteesta, hallituksen ryhdikkyydestä ja johdon oman taloudellisen  edun asettamisesta yhteisen edun edelle on vaara muuallakin – ja nämä merkit näkyisivät vasta kriisien myötä. Useissa pörssiyhtiöissä istuvat samat kasvot hallituksissa ja osin johdossa  – toimintatavat ovat näin paremminkin samanlaiset kuin erilaiset. Erityisesti yritysten kannalta vakavissa tilanteissa ja niissä kohdin , kun johto tai hallitus on menossa vääriin ratkaisuihin, kaivataan hallituksiin henkilöitä, jota rohkenevat nostaa kissan pöydälle ja olla eri mieltä. Kun samat ihmiset istuvat eri yhteyksissä paljon toistensa kanssa ja joillakin, esimerkiksi eläkeyhtiöiden johtajilla on paljon valtaa, ja hallitusjäsenet toivovat uusia tärkeitä tehtäviä, uskallus toisista poikkeaviin näkemyksiin jää tuomatta esille. Hyvän hallintotavan kirjaimen lukeminen ei  tässä pelasta asiaa.

Finnairin tapahtumat voivat olla positiivinen oikeutus ihmisten mielissä ottaa tarkasteluun laajemmin yritysten hallinto – ja myös yritysjohdon eettiset asiat. Yritysjohtaja, joka on syvälle sisinpäänsä sitoutunut johtamansa yrityksen parhaaseen, tietää että joukoille on näytettävä esimerkkiä – ei näyteltävä esimerkkiä. Ryhdikästä esimerkkiä kaivataan nyt Suomessa – yli yritysrajojen ja erityisesti parhaiten ansaitsevien toimesta.

Vähintäänkin valtion omistajaohjauksessa olevien yritysten hallintoon tulee saada puhaltamaan uudet tuulet. Kuten kansanedustaja Tuija Brax Ylen aikaisessa tänään totesi puoluetoveristaan suunnilleen seuraavasti  ”Nämä tapahtuvat antavat ministeri Hautalalle mahdollisuuden lähteä pitkäjänteisesti parantamaan valtionyhtiöiden hallintoa ja.” Tähän tehtävään toivon ministeri Hautalalta tinkimättömyyttä ja menestystä.