Palveluoperaattorit mullistamaan ihmisten matkanteon
Maailman ja viestinnän digitalisoituessa myös liikkuminen on murroksessa, vaikka ihmisiä ei vielä voidakaan siirtää digitaalisesti paikasta toiseen. Kuvan ja äänen siirtyminen ei usein riitä. Ihminen haluaa ja tai hänen tarvitsee siirtyä ihan fyysisesti. Likkumisen valinnat ja sen sujuminen voidaan tietotekniikkaa ja uutta ajattelua käyttäen muuttaa uudelle tasolle. Ei tarvitse enää lisätä yksin ajavien henkilöautojen määrää ja tuskaisia jonoja sekä pakokaasun tuprutusta.
Liikkuminen palveluna tai englanniksi “Mobility as a Service” voi tarkoittaa sitä, että maalla, vesillä tai ilmassa liikkuja voi hankkia, joltain toimijalta – liikenteen palveluoperaattorilta – vaikkapa matkustuskilometrejä ja tama operaattori sitten huolehtii, että liikkuja pääsee haluamastaan paikasta määränpäähänsä mahdollisimma sujuvasti jollain valitulla kulkutavalla tai niiden yhdistelmällä.
Dipl. Ins. Sonja Heikkilä valmisteli diplomityönsä yllä olevasta aiheesta Helsingin kaupungille, jossa nähdään tärkeänä se, että yksityisautoilua ja yksityisauton omistamista parkkipaikkatarpeineen ei enää lisätä helsingissä ja metropolin asukkaat voisivat käyttää julkisia- ja muita liikennepalveluita mahdollisimman sujuvasti tulevaisuudessa. Asian konkretisoituminen uudenlaiseen liikkumisen malliiin ja ajtteluun ei ole kuitenkaan yksinkertaista.
Julkisten toimijoiden tarhtotilan ja yhteiskunnan ja kulkijoiden intressin lisäksi tulee sytyä uudenlaisia toimijoita: liikenteen palveluoperaattoreita, jotka pystyvät tietotekniikalla ja yhteistyöllä yhdistämään joukoliikenteen, taxit, vuokra-autot ja vaikapa pyöräilyn yhdeksi palveluksi likkujan kannalta. Tässä on paikka innovatiiviselle yrittäjälle. Haaste on toki siinä, missä uudenlaisen yritystoiminnan mallin aloittamisessa useinkin. Ensin tulee rakentaa perusta ja tässsä tapauksessa riitävä käyttäjäkanta enne kuin toiminta tuottaa ja on kannttavaa – siis tarvitaan rahoitusta ja nimenomaan yksityistä sellaista.
Suomessa järjestettiin kesäkuussa 2014 Euroopan älyliikennekonferenssi ja vastuullisena järjestäjänä oli ITS Finland Suomessa. Onnistunut tapahtuma sai paljon huomiota maailmalla ja Suomessa ja Suomea katsotaan nyt älyliikenteen edelläkävijämaana. Eräänä tärkeänä signaalina on Mobility as a Service –ajattelumalli. Julkisten ja yksityisten toimijoiden yhteistyö on saanut myös positiivista kiinnostusta Suomea kohtaan. LVM:n käynnistämä Liikennelabra-hanke sai Eurooppakonferenssin yhteydessä osakseen kohtalaista mielenkiintoa. Nyt meillä on tärkeää lunastaa ihailtu paikkamme älyliikenteen edelläkävijänä. Uusille innovatiivislle yrityksille on tilauksensa liikkumisen ja liikenteen murroksessa. Kitka muutosta kohtaan olisi hyvä olla hitaanpaa.