Jyväskylän poliitikko jatkaa pääkaupunkialueen ajamista yhteen ilman järkeviä perusteluja
Kuntaministeri Henna Virkkunen jatkaa Helsingin Sanomien (3.9.12) siteeraamana pääkaupunkiseudun kuntien ajamista yhteen kaikin keinoin. Talonpoikaisjärkeen käyvät perustelut puuttuvat edelleen. Painostuskeinoiksi on nyt ilmoitettu rahahanat ja vallan vieminen kunnilta.
Samaan aikaan lehdet ja muu media ovat pullollaan asiantuntijoiden ja kokeneiden kuntavirkamiesten ihmettelyä siitä, miten kuntien laitto pääkaupunkiseudulla suureksi mammutiksi auttaisi perusongelmiin – kuten sosiaalimenojen kasvuun ja palveluiden heikkenemiseen.
Henna Virkkusen vieraillessa loppukeväällä Kauniaisissa oman puolueensa Kokoomuksen järjestämässä keskustelutilaisuudessa hän ei kieltänyt sitä, etteikö hänen toimiinsa vaikuta se, että pääkaupunkiseudun on hyvä näyttää esimerkkiä niille kunnille, joissa on perusteltua tarvetta yhdistymiskehitykselle. Miksi pääkaupunkikuntien demokraattinen päätöksenteko halutaan polkea maahan – ja vielä ilman ymmärrettäviä perusteita ?
Nyt esiin kaivettu metropolihallintomalli toisi haitallisena sivutuotteena vain poliitikkotaustaiset henkilöt johtaviin virkatehtäviin, kuten on käynyt jo Helsingissä. Tämä kehitys rajoittaa valittavat joukot entistä kapeammaksi ja ammattimaisen otteen vähenemiseen. Kyllähän poliittisellakin taustalla voi olla päteviä ihmisiä, mutta olen vakuuttunut, että esimerkiksi Helsingin johtoportaan tulokset olisivat synnyttäneet parempaa jälkeä, jos johtotehtäviin olisi aina haettu paras henkilö muustakin kuin kulloinkin sovitusta puoluetaustasta. Nyt kun kuntapoliitikot kärkkyvät hyväpalkkaisia paikkoja, niin kuntalaisten edun ajaminen hämärtyy. Vaikutukset ovat vakavia kuntien palvelukyvylle.
Yritysmaailmassa joskus pesiytyy huonon johdon aikana suosikkijärjestelmiä, joissa vastuullisia tehtäviä jaetaan jonkun muun kuin työssä hankitun pätevyyden perusteella. Tällaiset yritykset säännöllisesti joutuvat vaikeuksiin. Miksi näin ei olisi myös kunnissa ?