Digitalisaatio ja IOT autohuoltoon

Digitalisaatio ja laitteiden internet muokkaa useimpia liiketoiminnan aloja – niin myös autohuoltoa. Se on eduksi sekä autoilijoille ja autojen omistajille että autohuoltoyhtiöille. Valppaimmat autohuoltoyhtiöt kehittävät autoilijoiden palvelukokemuksen ja kustannuksen uudelle tasolle ja hitaimmat putoavat pois pelistä vanhenevilla toimitamalleilla.

Vielä tänä päivänä auto ajetaan huoltamoon, jotta silellä voidaan liittää diagnostiikkalaite auton ns. OBD (On Board Diagnostics)-liittimeen. Analyysin jälkeen usein todetaan, että auto kaipaa huollon tai korjauksen ja asiakasta pyydetään varaamaan huoltoaika ja huoltoyhtiö ryhtyy hankkimaan tarvittavia varaosia. Ei tule kulumaan montaa vuotta, kun tällaista toimintaa ei huvittavuudessaan enää muisteta. Miksi langattoman viestinnän aikakaudella auto tulisi ajaa jonnekin, jotta siihen tökätään joku liitin kiinni ? Tämä muuttuva käytännön yksityiskohta on osa digitalisaation murrosta, jossa autoilijat, leasingyhtiöt, huoltoyhtiöt ja autovakuutusyhtiöt saavat reaaliaikaisesti tarvitsemansa tiedon auton huolloista, onnettomuuksista, huoltoajoista ja paljosta muusta helposti matkavietimeensä tai haluamalleen näytölle. Huoltoyhtiöist ja sen asiakkiaista kuin myös katsastusasemista tulee kumppaneita, jotka on kytketty toisiinsa tiedon osalta kaikkien eduksi.

Aplicom osti kesäkuussa 2015 autohuoltoketjua hallinnoivalta Örum Oy:ltä autojen etähuoltoon tarkoitetun ohjelmistoliiketoiminnan. Laaja ohjelmisto on liitetty Aplicomin autolaitteisiin, joiden avulla autosta voidaan lukea mm. diagnostiikkatietoa ja siirtää sitä langattomasti autoilijoille ja huoltoyhtiölle. Samojen laitteiden ja paikkatietojärjestelmiä tekevien kumppanien ohjelmistojen avulla tarjotaan auotoilijoille, autokalustoa hallinoiville yrityksille, leasing-yhtiöille ja vakuutusyhtiöille palveluita. Tämä uudenlainen eturivin autojen ja autohuollon IOT (Internet of Things) ratkaisu kantaa nimitystä LinkedCar – autot linkitetään eri palvelujen kautta useisiin palveluihin auton käyttäjien ja heitä palvelevien yritysten eduksi.

Suomi on täynnä keskustelua kilpailukykymme ja taloutemme vahvistamisesta digitalisaation, uudenlaisten palvelumallien ja asioiden internetin avulla. Tässä toimimme nyt hyvin konkreettisesti näiden asioiden eteen. Isoja asiakkaita on jo liikkellä Suomessa ja Saksassa uusien ratkaisujemme kanssa.