Digitalisaatio ja connectivity autoalan ykköstrendeiksi

Connectivity eli autojen liittäminen langattomasti ulkopuolisiin tietojärjestelmiin ja siihen nivoutuva digitalisaatio nousi ensimmäsitä kertaa ykkössijalle autoalan trendeissä kohti vuotta 2015, kun KPMG teki vuositaisen haastattelututkimuksen autoteollisuudelle. Seuraaville sijoille hyppäsivät hybridisähköautot ja sähköautoistuminen. Aiemmat tärkeimmät trendit kuten  polttomoottien tehon ja koon optimointi ja kehittyvien maiden markkinat putosivat selkeästi jäljemmäs.

Autojen liitettävyydestä ja digitalisaatiosta on puhuttu jo kauan ja toimenpiteitä on tehty, mutta edelliseen vuoteen 2015 verrattuna näiden asioiden merkityksellisyys teki yllättävän selvän hyppäyksen kärkeen. Jotain on nyt todella tapahtumassa tällä alueella. Toimenpiteet koskevat sekä autoteollisuutta, että ns. jälkimarkkinaa. Autojen omistamisen tärkeys vähenee selvästi ja autokauppa on uusien paineiden edessä. Autokauppa muuttuu ja siirtyy digitaaliseksi ja perinteisiä kauppapaikkoja uhkaa katoaminen. Autoliikkeiden ja siihen kytkeytyvien huoltopalveluiden on pakko muuttaa toimintatapaansa, mikäli haluavat säilyä hengissä.

S-ryhmän enimmäinen alueosuuskauppa, joka on autokaupan ja -huollon osalta monimerkkiliike, ilmoitti lanseeravansa uudenlaisen autojen osamakukauppamallin. Auton hankkijan ei enää tarvitse kiikuttaa sitä noin 30.000 eron summaa autokauppaan, vaan summa voi olla satoja euroja kuukaudessa. Samalla auton kanssa tulee mukaan mobile apps, jonka avulla autoilija saa helposti tiedot auton huoltamisesta, varaamismahdollisuuden, autojen etädiagnostiikkatietoja,  autovakuutuksen liittymän ja lisäpalveluina auton rikkoutumis- ja hinauspalvelut, tarvittaessa ajopäiväkirjan ja ajopalautteen polttoaineen säästämiseksi.

Autokaupalle järjestelmä tarkoittaa entistä parempaa asiakasviestintää ja -tyytyväisyyttä ja sitä kautta vahvempaa markkinaosuutta niin huolloissa kuin autokaupassa sekä oman toimintansa tehostamista digitalisaation avulla. Aautoilijalle näkyvän mobiilisovelluksen takana on digitalisoitu palveluhjärjestelmä useine tyietojärjestelmäliitntöineen ja ajoneuvoon asennettu tietoturvattu suomalainen Aplicom laite, joka mittaa ja välittää ajamisen ja auton diagnostiikkaan liittyvää tietoa.

Järjestelmän teknologiasta vastaa pääosin Aplicom ja Elisa toimii asiakasrajapinnassa. Tämä järjestelmä kuvaa sitä, mitä connectivity ja digitalisaation on jo autalalla ja mitä se tulee olemaan tulevaisuudessa.

Tulemme näkevään merkittävää muutosta lähivuosina tällä alueella ja se vaikuttaa meidän ajatteluumme autosta ja auton käyttämisestä.